تاریخ : 04 تیر 1397
زمان : 16:41:25
نظر سنجی
  • دانش خود را در الکترونیک چگونه ارزیابی می کنید ؟(طراحی و ساخت)

کاملا"حرفه ای و ماهر
خوب و عالی
متوسط و درحال تجربه و آموزش
در حال آمورش و یادگیری
کاملا ضعیف و مبتدی

مشاهده نتایج


موضوعات

آمار وبسایت
  • بازدید امروز : 2 بار
  • بازدید دیروز : 1 بار
  • بازدید ماه : 5 بار
  • بازدید کل : 171255 بار

  • 1 2 3 4
    آخرین ارسال های انجمن
    پلاک خوانی الکترو موتورها
    9,8,10,7,11,12,13

    آشنایی با پلاک مشخصات الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز

    برای انتخاب صحیح و مناسب موتورهای سه فاز باید به توضیحات روی پلاک مشخصات موتور کاملا توجه نمود.

    شکل پلاک موتور سه فاز و همچنین اطلاعات نوشته شده روی آن متفاوت است.

        در زیر شکل چند نوع متفاوت از این پلاک ها را می بینید.

    مشخصاتی که روی پلاک الکتروموتورها می نویسند برای استفاده بهینه در طراحی و راه اندازی صحیح بکار میرود و شامل نکاتی می شود که گاهی بی توجهی به آن باعث بهره بری کمتر و خسارت به تجهیزات الکتریک میگردد.

     

     لذا پلاک خوانی الکترو موتورها کمک زیادی به تعمیر کار یا طراح و راه انداز برای طراح مدار مربوطه و انتخاب صحیح کنتاکتور و بی متال و ... مینماید .

     

           No : شماره ساخته شده توسط کارخانه

     

       Type : شامل کلیه مشخصات فنی الکترو موتور که در کاتالوگ کارخانه موجود بوده و یا در مکاتبه با کارخانه باید به آن اشاره شود و یا در هنگام خرید مشابه

     

            A : حداکثر جریان مجاز الکترو موتور را نشان میدهد که میزان جریان نباید بیشتر از مقدار فوق و بلکه همیشه الکترو موتور طوری انتخاب شود که زیر مقدار فوق کار کند.

     

            V : ولتاژ کاری الکترو موتور میباشد که نباید ولتاژ بیشتر و یا کمتر به سیم پیچهای الکترو موتور اعمال گردد.

     

       50Hz : الکترو موتور باید در فرکانس 50 هرتز کار کند (برق ایران)

     

       60Hz : الکترو موتور باید در فرکانس 60 هرتز کار کند (فرکانس برق برخی کشورهای)

     

      نکته: دور الکترو موتورها با فرکانس ارتباط دارد لذا الکترو موتوری که در فرکانس 50 هرتز مثلا 1500   دور میباشد همین الکترو موتور در فرکانس 60 دورش دیگر 1500 نیست .

     

     R.P.M : نشان دهنده دور الکترو موتور در یک دقیقه در روی شقت خروجی میباشد.

     

          KW : مقدار توان الکترو موتور را نشان میدهد.

     

     نکته : اگر روی الکترو موتوری نوشته شده بود 380/220 V= معنی آن این است که این الکترو موتور در شبکه برق ۳۸۰ ولت که برخی از کشورها استفاده میشود باید بصورت مثلث و در کشورهای که ولتاژ 220ولت ( ولتاژ بین یک فاز و نول) دارند مثل ایران باید بصورت ستاره بسته شود .

     

        IP : میزان حفاظت الکترو موتور در مقابل گرد و غبار و ... است و طبق جدول زیر می باشد. 

     

     

     

    انواع حفاظتها طبق استاندارد دین 40050

     P00= باز بدون حفاظت در مقابل تماس با اجسام خارجی و آب

     P10= محفوظ در مقابل تماس دست و اجسام بزرگ خارجی - محافظ در مقابل آب

     P11= محفوظ در مقابل تماس دست و اجسام بزرگ خارجی - محفوظ در مقابل آب

     P20= محفوظ در مقابل تماس انگشت و اجسام با وزن متوسط بدون حفاظ در مقابل آب

     P21= محفوظ در مقابل تماس انگشت و اجسام با وزن متوسط - ضد آب

      P22= محفوظ در مقابل تماس انگشت و اجسام با وزن متوسط –محفوظ در مقابل ترشح آب بطور عمودی یا مایل با زاویه بیشتر از 30 درجه نسبت به افق

    P30= محفوظ در مقابل تماس با ابزار ها و غیره و اجسام خارجی سبک وزن – بدون محافظت در مقابل آب

    P31= محفوظ در مقابل تماس با ابزار ها و غیره و اجسام خارجی سبک وزن - ضد آب

    P32= محفوظ در مقابل تماس با ابزار ها و غیره و اجسام خارجی سبک وزن - محفوظ در مقابل ترشح آب بطور عمودی یا مایل با زاویه بیشتر از 30 درجه نسبت به افق

     P40= محفوظ در مقابل کلیه موارد بالا

    (در انتهای این مطلب جدول کاملتری از درجه حفاطت موتور درج شده است)

     

    پلاک خوانی موتور های جریان متناوب:

    روی پلاک این موتور ها ولتاژ نامی سیم پیچ ها نوشته شده مثلا ۲۲۰/۳۸۰ ، ولتاژ کمتر نشانگر ولتاژ هر کلاف خواهد بود پس باید اتصال موتور طوری انجام شود که ولتاژ بیشتری به آن نرسد یعنی این موتور به صورت ستاره کار خواهد کرد.

    اگر بر روی پلاک موتور ۳۸۰/۶۶۰ نوشته باشد در این صورت چون ولتاژ کمتر ۳۸۰ ولت است و در اتصال مثلث به هر کلاف ۳۸۰ ولت می رسد آن را مثلث می بندیم و چون در لحظه ی اول جریان زیادی می کشد آن را ابتدا ستاره و سپس مثلث می بندیم.

    پلاک موتور

    ۱-      وضعیت نصب موتور : برای مثال B3 موتور به صورت افقی می باشد V3      موتور به صورت عمودی نصب می شود

    ۲-      COSj : مقدار اختلاف فازی که در هنگام کار بین جریان و ولتاژ بوجود می آید هر چه COSj به یک نزدیکتر باشد اختلاف فاز کمتر و کیفیت موتور بهتر می شود هرچه میله های داخل روتور بیشتر باشد اختلاف فاز کمتر است

    ۳-      جریان نامی : مقدار جریانی است که موتور در بار کامل از شبکه در یافت می کند

    ۴-      کلاس  عایقی:

     

    ۵ –     سرعت روتور RPM=ROUN PER MINUTE

    ۶ –    وضعیت کاری :S1 کارکرد دائم و S2 حالت کار کرد کوتاه مدت لحظه ای

    ۷ –    حفاظت موتور IP=INTERNATIONAL PROTECTION

    فرکانس کار: در این قسمت مقدار فرکانسی که موتور می­تواند با آن کار کند مشخص می­شود. فرکانس شبکه برق ایران معمولا ۵۰ یا ۶۰ هرتز است و اکثر موتورها نیز قابلیت کار کردن با این فرکنس را دارند. در پلاک این مقدار بدین صورت مشخص می­شود: f=50-60Hz

    توان ورودی: این عدد نشانگر مقدار توانی است که موتور از شبکه برق می­کشد. معمولا این توان با واحد کیلووات و با اندیس ۱ یا in نمایش می­دهند. مانند: = =۱۲KW

    توان خروجی: دراین قسمت توان حداکثری که موتور می­تواند به شفت تحویل دهد، نوشته می­شود. معمولا توان خروجی را با واحد اسب بخار بیان می­کنند و در غیر این صورت توان خروجی را با اندیس ۲ یا out نشان می­دهند. مانند: = =۱٫۲KW و یا P=8.5Hp

    راندمان: در قسمتی از پلاک مقدار راندمان یا همان نسبت توان ورودی به توان خروجی را به صورت عددی مابین ۰ و ۱ و یا به صورت % بیان می­کنند.  این عدد می­تواند به صورت ماکزیمم یا نامی باشد.

     مثلا =۸۸% , =۰٫۹۵ɳ

    ضریب توان: مقدار اختلاف فازی که بین جریان و ولتاژ در یک موتور ایجاد می­شود را ضریب توان می­گوییم. و آن را با cosφ نمایش می­دهند و آن ار با نام کسینوس فی تلفظ می­کنند. این مقدار به دلیل وجود خاصیت سلفی در موتورها ایجاد می­گردد. این عدد بین صفر و یک تغییر می­کند و هر چه قدر خاصیت سلفی موتور کمتر باشد این عدد به یک نزدیکتر است و توان راکتیو موتور به صفر نزدیکتر خواهد بود و موتور دارای راندمان بالاتری خواهد بود. این عدد را به عنوان مثال به این صورت نمایش می­دهند: cosφ=۰٫۸

    سرعت روتور: این عدد با واحد دور بر دقیقه بیان می­گردد و سرعت خروجی یا به قولی سرعتی که محور موتور هنگام کار دارد را مشخص می­کند و به طور مثال به این صورت نوشته می­شود: = =۱۴۴۰rpm

    خازنهای مورد استفاده: در این بند خازن موقت با نام  و خازن دائم با نام  و هر دو با واحد میکرو فاراد  ( Fµ ) جهت موتورهای تک خازنه و ۲ خازنه مشخص می­شود.

    نوع اتصال سیم­پیچ استاتور:  در پلاک با استفاده از علامات مخصوصی اتصال داخلی و تعداد سیم­پیچ­های استاتور و تعداد ترمینالهای در دسترس را مشخص می­کنند.

    درجه حفاظت: شرایطی محیطی که یک موتور می­تواند آن را تحمل کند و صدمه نبیند، بوسیله  دو عدد مشخص می­شود. این عدد را با IP نمایش می­دهند که معنی عدد سمت چپ و راست در جدول زیر آمده است


    برچسب ها: پلاک خوانی , پلاک الکتروموتورها , مشخصات الکتروموتورها , الکتروموتورها , سه فاز , تکفاز , جریان متناوب
    ادامه مطلب
    لینک ثابت
    نویسنده : digitalcontrol | دسته : نکات آموزشی ، الکترونیکی
    درباره نویسنده

    حسن معماری

    Mail: Memari.h@gmail.com

    دیدگاه های این مطلب :

    ثبت دیدگاه جدید
    نام و نام خانوادگی :

    ایمیل (منتشر نمیشود):

    وبسایت یا وبلاگ :



    برای افزایش امنیت لطفا کدی را که در تصویر زیر می بینید در کادر وارد کنید :
    CAPTCHA Image   Reload Image
    Enter Code*: